Thursday 12 January 2012

kenapa ubah alamat blog?

"kenapa ubah address blog anta?"

"Eh?? kenape bunyi address tu pelik? apa maksudnya? address sebelum nie kenape?"

di atas ni antara soalan yang diketengahkan pada saya( pergh ayat nak skema...hehe) kenapa? kenapa? ok saya nak ceritalah ni, bawak bersabar ye kawan-kawan.. semalam tiba-tiba je saya rasa nak mengubah alamat blog sebab saya rasa alamat yang sebelum ni agak skema dan memang dulu pun masa saya nak buat blog tu, nama alamat tu saya main 'tangkap muat' je..sebab masa tu tak dapat nak fikir lagi apalah nak bagi untuk alamat blog saya.. semua alamat yang ada dalam kepala otak saya pada masa itu semuanya telah pun digunakan oleh orang lain. macam-macam fikir masa tu,akhirnya keluar jugaklah "cita-pemuda.blogspot.com".. 
tapi semalam rasa nak tukar sebab saya tak berapa suka alamat blog tu sebab bagi saya ramai sangat yang pakai alamat blog tu..hehe..(saya ni jenis tak suka sama dengan orang lain sebab saya tak suka orang cakap saya meniru)..sebab apa saya rasa banyak sangat yang pakai alamat lama saya tu? 
PERTAMA: kalau cari kat pakcik google, berlambak-lambak yang pakcik google bagi kalau saya taip kat enjin carian(search engine..hehe) dengan perkataan "cita-pemuda.blogspot.com"..kalau tak percaya baik anda semua cuba sendiri.. ok? 
KEDUA: bila pakcik google dah bagi keputusan tu kan, blog saya jauhhhhh... sangat ke belakang sampai tak jumpa..hehe.. (padahal sendiri punya salah sebab jarang update) jadi saya pun plan untuk tukar.


semalam, pada tanggal 11 januari 2012, saya takde kerja nak buat lepas solat isya' berjamaah di surau taman saya. jadi saya pun masuklah MUSANG BERAPI( alah yang selalu orang masuk tu..kalau translate ke orang putih dia jadi firefox). tiba-tiba je rasa nak bermain dengan tukang penterjemah kawan baik dengan pakcik google jiran sebelah rumah(google tranlate le maksudnye ni..)

jadi saya pun taip-taip la saja suka-suka je..takde apa tujuan pun. lepas tu terfikir, kan best kalau dapat perkataan yang unik sikit untuk alamat blog saya ni.. jadi saya pun taip-taip macam seorang pakar gitu( chewah!),saya pun terfikir untuk cari perkataan dalam bahasa jepun. otak nie ligat duk pikiaq(sebab masa nie duk penang,jadi tercakap penang) nak tulis perkataan apa la agaknya yang sedap didengar. satu-satu yang ada dalam kepala otak saya ni saya tulis dan pakcik yang kawan baik pakcik google tu pun tolong terjemah untuk saya. "generasi harapan, budak cergas, gegelung minda" antara yang saya taip.tapi bunyi dalam bahasa jepun untuk semua tu tak syok. "otak,tolong pikiaq apa lagi nak taip nie!!", saya bermonolog dengan otak saya sendiri. datang satu perkataan. 

 "pena aktif", terus taip dan dia terjemah. "AKUTIBUNA-PEN". yes! bunyinya macam sedap  untuk halwa telinga. tapi still fikir perkataan lain lagi masa tu. tanya seorang kawan masa tu, dia kata ok la tu, tak la pelik sangat. jadi AKHIRNYA secara rasminya saya memilih nama tu. jadi maksud akutibuna-pena tu adalah pena aktif. saya ulang, PENA AKTIF.saya ingin aktif menulis semula setelah sekian lama saya rasa saya meninggalkan minat saya yang saya rasa dah mula sejak saya sekolah menengah lagi.


harap-harap lepas tukar nama ni, akan jadi pembakar semangat saya untuk aktif memegang pena saya semula( jangan semangat saya yang terbakar sampai hangus dah la..haha)..


ok lah saudara/saudari semua, cukuplah celoteh saya ni.. nanti tak larat anda semua nak baca kan.. harap-harap anda tinggalkan apa-apa komen untuk saya ya..komen mengutuk boleh,komen membina pun boleh.asalkan namanya komen.kalau anda taknak komen, jangan mengomel pulak ya..hehe..


wallahua'lam...                                                                       
subhanakallah hummawabihamdik asyhadualla ilahailallah anta astaghfiruka wa atubuilaik....

wassalamualaikum warahmatullah.

1 comment:

  1. InsyaAllah,,semoga dpt terus success dlm peulisan..AKUTIBUNA_PEN..^_^

    ReplyDelete