Wednesday 11 January 2012

penutup dan pembuka tirai...

assalamualaikum warahmatullah....

segala puji-pujian hanya pada Allah Rabb sekelian alam,Dialah yang memiliki segala kerajaan yang ada di langit dan bumi.Dialah yang Maha Pengasih lagi Maha penyayang, yang sentiasa memberikan rahmat dan kasihnya pada sekelian hambaNya yang benar-benar beriman padaNya. selawat dan salam kepada junjungan besar nabi Muhammad s.a.w. penghulu segala nabi dan rasul, tidak ada lagi nabi selepas baginda s.a.w.


nampaknya sudah lama tak menulis. dalam kepala ni pun sekarang sebenarnya tiada apa-apa idea untuk menulis. tapi kerana sedikit keinginan untuk menaip setelah sekian lama tak menulis, membuatkan saya rasa nak menaip keyboard komputer ni.. hehe.. permulaan tahun 2012, memberi pelbagai pertanyaan dan perkara yang bermain dalam minda saya. kerana penutup tahun 2011 yang baru berlalu 10 hari yang lepas, ditutup tirainya dengan bermacam-macam perkara yang berlaku di negara kita. dan perkara-perkara ini bagi saya sebenarnya banyak memberi impak dan membuka mata ramai pihak terutama masyarakat umum. tidak perlu saya ceritakan semua, saya hanya hanya ingin highlight pada beberapa isu yang pada saya isu ini sangat memberi impak pada banyak pihak.

isu pertama:  isu adam adli

dalam masa sehari, adam adli menjadi begitu popular(sape nak try buat boleh jugak.boleh popular 1 malaysia wo..hehe). sebabnya hanya kerana dia sangat-sangat berani menurunkan bendera yang ada gambar dato' seri najib, perdana menteri malaysia di PWTC.rasanya tak perlu saya jelaskan lebih banyak sebab semua orang tahu bukan isunya.sangat-sangat panas sehingga tahap panglima-panglima melayu keluar dan buat video amaran untuk meludah mahasiswa. ok saya taknak fokus pada itu sebab semua orang dah tahu(dah 2 kali sebut tapi still nak cerita lagi. ape lah..hee). apa yang saya nak tuliskan adalah pandangan saya mengenai isu ini.memanglah bila dilihat agak tidak wajar dia menurunkan bendera itu, kerana apa-apa pun dia patut menghormati pemimpin negara.tapi bagi saya,pemimpin yang patut dihormati perlu ada ciri-ciri yang bagus jugak.anda semua setuju bukan?atau nak saya bagi contoh jugak?ok lah saya bagi sikit contoh.
- pemimpin yang adil, tidak korupsi(guna bahasa indon sikit), bersama-sama merasai kesusahan rakyat adalah ciri pemimpin yang patut dihormati. tapi pemimpin yang kita ada sekarang sudah terang lagi bersuluh tidak adil dalam melaksanakan undang-undang, menghabiskan duit rakyat dan ada beberapa isu lagi yang semua rakyat malaysia tahu(kecuali pakcik dan makcik yang duduk kat kampung,yang takde line internet).cincin 24 juta,kononnya dia simpan dari kecil, tapi jelas dia guna duit rakyat. akta ISA(yang kini diganti akta anti-keganasan,sama je rasanya akta nie..tukar name je),akta AUKU yang jelas mengongkong mahasiswa juga akta-akta lain yang nampaknya berat sebelah. tindakan adam adli adalah simbolik kepada golongan muda yang sudah tak percayakan lagi kepimpinan yang tidak betul. akta AUKU jelas menidakkan hak seorang mahasiswa.
      "ko kan masuk sini untuk belajar. ko nak berpolitik ape hal plak?" 
                           
    "lebih baik kita diam je..kita study then capai apa yang kita nak". 

ayat-ayat yang biasa keluar daripada mulut mahasiswa. bagi saya mahasiswa patut dibenarkan berpolitik, tapi bukanlah bermaksud dia boleh taksub pada parti. bagi saya sendiri, saya tidak taksub parti. parti yang jelas membuat kesalahan, saya akan tolak. even PAS pun ada benda yang saya tak setuju. tapi bila datang hari mengundi, for sure saya akan pilih parti yang bawak islam.takkan saya nak pilih parti yang korupsi. tapi tak bermakna saya taksub pada PAS. bagi saya itu adalah intima'(penggabungan) saya pada islam,bukan parti. bagi adam adli, saya berpandangan dia tidak bersalah sepenuhnya.dia tak sepatutnya dikenankan tindakan sehingga digantung 3 semester dan tidak dibenarkan mengambil peguam. itu tidak adil namanya. dia ada hak sebagai seorang rakyat malaysia dan sebagai manusia,pastinya. pihak-pihak yang sepatutnya, tidak patut mencampurkan urusan hukuman dia dengan isu politik. hukumlah dia sebagai rakyat malaysia yang lain. memang patut mahasiswa membantah AUKU, kerana AUKU itu akta yang zalim. dan sekarang adam adli dihukum di bawah akta AUKU. bagi saya AUKU ini hanya untuk menakutkan mahasiswa. jika dilihat pada sejarah pembentukan AUKU, ianya digubal selepas peristiwa baling 1974,dimana mahasiswa keluar berdemonstrasi di jalanan membantah kerajaan. saya tidak ingat apa peristiwa yang berlaku di dalam isu baling itu. anda semua boleh cari sendiri dalam internet ya. :) AUKU nie sekadar nak takutkan mahasiswa supaya jangan pandai-pandai nak tegur pemimpin.dan jangan buat benda lain, korang duk senyap-senyap dan belajar. dah kerja nanti baru lamasuk politik. tapi bila dah terbiasa masa kat universiti terkongkong, dah kerja nanti akan timbul perasaan takut yang sama.saya tidak taksub pada adam adli ya.. :) bagi saya dia memang berani,terlebih berani la kot..hehe..

isu kedua: pembebasan anwar ibrahim daripada tuduhan liwat

saya taknak ulas panjang-panjang isu ini.biarlah masing-masing yang menilai. tapi bagi saya keadilan telah ditegakkan, itu sahaja. buktinya daripada dulu lagi,anwar ibrahaim memang tak bersalah. tak mungkin dia mampu meliwat saiful tu. lu pikirlah sendiri, kata nabil raja lawak. :D tapi bagi saya ada dua benda yang pelik.  
PERTAMA: perhimpunan 901 dibenarkan oleh polis. selama ni susah sangat kalau polis nak bagi kebenaran berhimpun pada penyokong pembangkang. anda tak rasa pelik?
KEDUA:anwar dibebaskan walaupun sebenarnya dari dulu lagi memang bukti tak cukup nak tuduh beliau. dari dulu lagi mereka hold keputusan tu, dah hampir 3 tahun. tapi sekarang dah bebas.
saya rasa pelik.anda? sebab apa saya cakap pelik? sebab macam mudah sangat kan.. pada saya,itu tandanya PRU dah hampir.. :D haha..
nak naikkan nama najib sekaligus meraih undi.kalau sapa tak setuju sila angkat tangan ya. oh! :-O tiada sapa angkat tangan. bagus-bagus. :D itu hanya pandangan saya,masing-masing berhak bagi pandangan.

ermm... nak sebut isu apa lagi ya.. ok lah untuk penutup ni, saya nak ucapkan tahniah pada kerajaan negeri selangor sebab berjaya tarik 70000 orang ke sambutan tahun baru 2012 bersama ustaz azhar idrus baru-baru ni.. saya sangat gembira dengan perkembangan ini.. otak dah tepu,tak tahu nak tulis apa.. ~_~ nanti saya menulis lagi,kepala dah mula rasa berdenyut.. mulai hari nie saya akan update at least 2 minggu sekali. sebab kalau kerap sangat, idea takde sebab tak larat nak perah otak ni.. :D

kalau ada sumur di ladang,
boleh saya menumpang mandi,
kalau ada umur yang panjang,
nanti saya update lagi.
~ berjumpa lagi nanti lain ruangan.. stay tuned with me!
wassalamualaikum warahmatullah...

No comments:

Post a Comment