Friday 13 January 2012

siapa nak popular?

assalamualaikum warahmatullah...


oh sekarang jam di laptop saya menunjukkan 12.15 PM.. menandakan sebenarnya sudah lewat dan saya perlu tido kerana esok perlu kerja( saya nak tanya. esok ke hari ini? sebab dah masuk pukul 12 dan sepatutnya dah menginjak ke hari yang seterusnya. anda fikir dulu ya.. ^^) tapi time-time macam ni lah idea datang mencurah, bagaikan embun mencurah ke atas dedaunan di pagi hari( amboih, bersastera pulak dah..). kalau tengok tajuk,macam pelik je kan.. siapa nak popular? tunggulah dulu, anda bersabar sikit ya..baca sampai bawah taw.. :)


semalam semasa di hospital, tiba-tiba kecoh( anda bayangkan satu keadaan kecoh sekarang!). tapi yang sebenarnya tak la kecoh sangat pun, cuma staf-staf hospital( kawan-kawan saya la tu) tiba-tiba bagitahu pada saya ada artis datang ke hospital.tujuannya bukanlah nak buat penggambaran, tapi datang untuk berjumpa doktor.. dia tak sihat la tu agaknya. saya pun bertanya pada kawan saya, siapa artis tu. semasa dia tengah bercerita tu, saya cuba lah bayangkan artis tu. tapi akhirnya saya tidak dapat mengagak siapa pelakon yang dimaksudkan sebab memang saya tak kenal. saya pun tak puas hati. nak kena pergi tengok sendiri sapa dia pelakon yang dimaksudkan( itu bukan maksudnya saya excited ya.. nak tahu sahaja..hehe..). saya pun berjalan menuju ke kaunter farmasi dan bertembung dengan pelakon perempuan tu. tapi letih otak saya berfikir, ditambah dengan letih bekerja(sebab masa tu tunggu masa punch clock berbunyi je), saya masih tak dapat mengenali artis perempuan tu. saya teringat sesuatu. "eh tunggu sat! patutlah aku tak kenal dia, rupanya dah dekat nak setahun aku tak tengok tv", aku mengomel sendirian(nasib baik takde orang nampak. kalau tak mesti diorang cakap saya nie dah ada wayar yang putus.) memang hakikatnya saya tidak mengenali artis tersebut.. artis melayu perempuan yang tidak memakai tudung dan tinggi lampai. kata kawan saya, dia pelakon baru. jadi sorry ya sis, i tak kenal u,ok.


ok lah, penat dah saya flashback sebab anda semua taknak flashback sama-sama dengan saya dah kali ni( kan masa artikel tentang raudhatul ukhwah, anda dah terkena dengan saya sampai sakit leher anda.hehe..). apa yang nak sampaikan sebenarnya? ok bro awak duk diam-diam ye.. biar saya sorang yang bercakap.


artis tu artis baru, dan tak la cantik sangat pun( bagi saya la).. tapi bila dia datang, kecoh terus tempat tu. kalau mana-mana pun si artis ni pergi, semua orang akan kecoh. kalau tak bergambar pun, at least mesti ambil otograp(entah ape la yang dapat dari otograp tu). artis ni disanjung walau mana pun dia pergi. pelik tak? saya pelik. sebab apa? sebab benda tu pelik la. hehe.. artis, walau kemana dia pergi orang akan kenal,orang akan sanjung. artis yang membuka auratnya, yang hipokrit, yang terang-terangan membuat maksiat terus disanjung dan disanjung. ke mana la agaknya maruah orang kita ni ya? 


saya ingin membawa minda anda semua untuk bermonolog sendirian. anda kenal tidak nama-nama yang saya tuliskan ni?
- syeikh ahmad yasin
- Dr abdul aziz ar-rantisi
- syed qutb
- ustaz rahmat abdullah
- syeikh ahmad deedat
- harun yahya
- muhammad ghazali
ok cukuplah. ni baru sikit je, ada lagi banyak tapi cukup dulu buat masa ini. ok sekarang saya tulis lagi di bawah ni, anda kenal atau tidak?
Aaron aziz, fasha sandha, najwa latif, yuna, justin bibier(orang penang cakap justin bibiaq), bruno mars, hujan... ribut,angin kencang, sinar mentari.. eh silap ni dah lari tajuk pulak.. hihihi...
pasti anda kenal bukan? kan? kan? mesti punyalah! saya pun kenal kalau tak takkan saya boleh tulis pulak sekarang( entah-entah tengok pakcik google je. :P) siapa pun dia, kalau dia artis semua orang nak jadikan idola. 
tapi cuba kalau seorang ustaz atau ustazah yang datang hospital. orang tak kecoh pun! apa jadi pada guru, doktor, jurutera, tukang sapu sampah dan sebagainya.kenapa tiada orang yang menyanjung mereka? sedangkan kalau tiada tukang sapu sampah, anda semua pasti hidup dalam suasana kesampahan. dah la masyarakat kita sekarang pun dah ramai sampah masyarakat.
artis buat sikit je dah popular. tapi orang yang bekerja keras untuk orang lain tak pernah disanjung. bukanlah maksud saya untuk mengagungkan manusia lain, tapi saya mahu anda semua fikir betapa kita ini menyanjung orang yang tak menyumbang apa-apa pada kita selama kita hidup. apa artis bagi pada kita? lu FIKIR SENDIRI!! ( kan dah terjerit. maaf, saya tak sengaja. marah sangat ni. tapi bukan marah betul-betul taw) manusia semuanya sama di sisi Allah, yang membezakan hanya taqwa. sayang ulama' akan menambahkan iman kita, sayang artis yang buat maksiat menambah dosa kita.


wallahua'lam.. saya rasa sampai sini je la kot.. mata dah rasa mengantok, tak tahu nak taip apa lagi.. esok saya update lagi, ada isu yang menarik. nantikan kemunculan saya ya.. :D


wassalam...

1 comment:

  1. haha,
    realiti msrkt kita camtu lah. realiti yg 'biasa bro', tapi x sepatutnya dibiasakan.

    ReplyDelete